کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

وبلاگی مستقل برای اطلاع‌رسانی و تعامل بین هنرآموزان و هنرجویان رشته کامپیوتر سراسر ایران
کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

وبلاگی مستقل برای اطلاع‌رسانی و تعامل بین هنرآموزان و هنرجویان رشته کامپیوتر سراسر ایران

"استیو جابز" و "دنیس ریچی"

دو مطلب جالب درباره "استیو جابز" و "دنیس ریچی" از طرف خانم کارکن در قسمت نظرات ارسال شده بود، که مناسب دیدیم به عنوان مطلب جدید به استحضار همکاران برسد.

*****************

استیو جابز خالق آیفون و رییس سابق اپل درگذشت.

استیو جابز به مدت ۳۵ سال سه شرکت بزرگ امریکایی را به موفقیت رهبری کرد و نو آوری‌های بسیاری را به بشر معرفی نمود. کامپیوترهای شخصی در سال ۱۹۷۷، پخش موسیقی در قالب دستگاه‌هایiPod  از اوائل ۲۰۰۰ میلادی از بزرگترین نتایج فعالیت‌های وی محسوب می‌شوند.  بنیانگذار شرکت اپل، استیو جابز  ۵ اکتبر ۲۰۱۱ میلادی (۱۴ مهر ۱۳۹۰) درسن ۵۶ سالگی درگذشت.

وی در سال‌های اخیر و پس از موفقیت‌های شرکت اپل به عنوان رهبر تحول‌ساز صنعت فناوری شناخته می‌شد و بدون شک بسیاری از مردم علاقه‌مند به دانش و فناوری با دانستن این خبر ناراحت خواهند شد. گفتنی است که استیو جابز کم‍پانی موفق انیمیشن Pixar و شرکت سازنده کامپیوتر NeXT را نیز تاسیس کرده است. او براستی یک کارآفرین و نوآور در صنعت کامپیوتر بود.

*****************

دنیس ریچی خالق زبان C درگذشت.

 Dennis Ritchie که بیشتر به خاطر ساخت زبان C و همکاری‌اش در ساخت سیستم عامل یونیکس شناخته می‌شد، پس از یک دوره طولانی تحمل یک بیماری ناشناس در سن ۷۰ سالگی درگذشت. خبر فوت او توسط دوست و همکار گذشته‌ی او، راب پایک – Rob Pike – در پیامی در گوگل+ اعلام شد: «من ایمان دارم که هستند کسانی که از عظمت مشارکت‌های او قدردانی و  بطور شایسته‌ای برای فوت او سوگواری می‌کنند. او مردی ساکت و مرموز بود، اما همچنین یک دوست، همکار و همیار برای من بود  و مسلما دنیا یک ذهن برتر را از دست داد.»

کارهای ریچی با کِن تامپسون – Ken Thompson – در ساخت سیستم عامل یونیکس، آنها را به دریافت جایزه‌ی Turing در سال ۱۹۹۳، مدال IEEE Hamming در سال ۱۹۹۰، مدال ملی فناوری در سال ۱۹۹۹، و جدیدترین آنها، جایزه‌ی ژاپن برای اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۱۱، رهنمود کرد.
یونیکس از تلاش‌های ریچی و همکارانش برای ساخت یک سیستم عامل ساده‌تر، تمیزتر ساخته شد و بعنوان یک واکنش به «سندرم سیستم بزرگ – big system syndrome» چیزی که آنها در سیستم عامل‌های معاصر می‌دیدند، بود. از روزهای اول در آزمایشگاه Bell در سال‌های ۱۹۷۰، یونیکس باورهای مردم را درباره‌ی آنچه که به عنوان سیستم عامل تعریف شده بود را تغییر داد. یونیکس تنها کد نبود، بلکه یک فرهنگ حول ایده‌هایی مثل اتصال برنامه‌های کوچک از طریق pipeها بود. این همان فرهنگ یونیکس بود که باعث شد لینوس ترووالدز لینوکس، سیستم عامل مشابه یونیکس را بسازد. زبان برنامه‌نویسی  C، که یونیکس به وسیله‌ی آن نوشته شده بود، تبدیل به یک زبان بالفعل برای سیستم‌ها، برنامه‌ها و برنامه‌نویسی توکار شد و هنوز هم یکی از پرطرفدارترین زبان‌ها در دنیا است؛ ریچی یکبار درباره ساخت این زبان گفت «C دمدمی، ناقص و یک موفقیت بزرگ است.»
همانطور که توسط Tim Bray اشاره شده است (ویرایشگر خصوصیات ( XML، ریچی همچنین ایده‌ی معرفی زبان‌های جدید بوسیله برنامه  «Hello World»، رشته‌های بایتی  null-terminating، ساخت پروسه‌ها بوسله ایجاد دوباره‌ی پروسه‌های موجود، و نوشتن سیستم‌عامل‌ها در یک زبان برنامه‌نویسی کامپایل شده‌ی مستقل از ماشین بود. Bray میگوید «غیر ممکن است – کاملا غیر ممکن است – که در مورد بدهی‌ای که حرفه‌ی من به دنیس ریچی دارد اغراق کرد، من در دنیایی زندگی می‌کنم که او برای خلقش بیش از سی سال تلاش کرد.»

*****************

روحشان شاد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد