کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

وبلاگی مستقل برای اطلاع‌رسانی و تعامل بین هنرآموزان و هنرجویان رشته کامپیوتر سراسر ایران
کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

وبلاگی مستقل برای اطلاع‌رسانی و تعامل بین هنرآموزان و هنرجویان رشته کامپیوتر سراسر ایران

جدول دروس رشته کامپیوتر در نظام 6-3-3

با نگاه به جدول دروس رشته کامپیوتر (شبکه و نرم افزار رایانه ای)، موارد زیر مشاهده می گردد:

1) چیدمان دروس و عناوین کلی دروس، توسط شورایعالی  آموزش و پروش ابلاغ شده است و دفتر تالیف فقط  فهرست مطالب این دروس را تهیه و کتاب درسی را براساس آن تدوین می نماید.

2) در پایه 10، تعداد 6 عنوان درس عمومی و در مجموع 11 واحد وجود دارد.

3) درس دانش فنی پایه، عنوانی مشترک برای همه رشته های فنی و حرفه ای است. این درس 3 واحد تیوری بوده و راه ورود هنرجو به رشته است.

4) درس نقشه کشی فنی رایانه ای در پایه دهم، درس مشترک گروه است. اگر به جداول دروس سایر رشته های فنی و حرفه ای گرایش صنعت توجه نمایید، تمامی رشته های این گروه (تصویر2)، دارای درسی با عنوان "نقشه کشی فنی رایانه ای" (4 واحد - 4 ساعت) هستند.

5) سه درس 2 واحدی الزامات محیط کار - ریاضی1 - فیزیک به همراه دانش فنی پایه و نقشه کشی فنی رایانه ای در مجموع 13 واحد، به عنوان دروس پایه هستند.

6) در هر سال، 2 درس کارگاهی وجود دارد. جمع واحد این دو درس 16 واحد است.

7) در جدول اولیه برای رشته کامپیوتر، درس زبان تخصصی وجود ندارد. خوشبختانه با تلاش و پیگیری خانم مهندس کارکن - کارشناس تالیف رشته کامپیوتر - با اضافه شدن درس زبان تخصصی موافقت اولیه شده است.

جدول مواد درسی و ساعت تدریس هفتگی 

دوره دوم متوسطه - شاخه فنی و حرفه ای - 41 رشته تحصیلی


 
نظرات 251 + ارسال نظر
G_G شنبه 25 دی 1395 ساعت 15:55

سلام اگر بخوایم از تجربی بریم هنرستان کامپیوتر باید فیزیک هنرستانم علاوه بر دروس اختصاصی امتحان بدیم؟
کلا چه دروسی رو باید امتحان بدیم

پایه 10 یا سال سوم هستی؟
بهتره به کارشناسی فنی و حرفه ای منطقه یا شهری که هستی مراجعه کنی.

ramin سه‌شنبه 22 فروردین 1396 ساعت 23:00

سلام من کلاس دهم هستم رشته فن حرفه ای کامپیوتر هستم به ورزش هر دو علاقه مند هستم ولی پدر و مادرم میگن کامپیوتر ادامه بده شما چی میگویید متشکرم رامین 15 آذربایجان شرقی

سلام.
تحصیل در رشته کامپیوتر و ورزش حتی در سطح حرفه ای میتونه با هم باشه .
ورزشکاران موفق و تحصیل کرده بسیاری در کشور داریم

رضا چهارشنبه 30 فروردین 1396 ساعت 10:58

سلام
بنظر شما اگر از دهم در رشته کامپیوتر و هنرستان درس بخوانیم بهتر است

یا ریاضی فیزیک را ادامه و در دانشگاه به این رشته برویم

بستگی به علاقه و توانایی شما دارد.

fateme چهارشنبه 10 خرداد 1396 ساعت 12:54

سلام رشته الانم حسابداریه دهمم ولی علاقه ای به رشتم ندارم امکان تغیر رشته به کامپیوتر هست؟ آخه خیلی به این رشته علاقه دارم

از طریق مدیر هنرستان اقدام کنید

بچه اقام یکشنبه 21 خرداد 1396 ساعت 17:22

سلام من نمیدونم رشته خوبیه یا میتونم برم

مریم سه‌شنبه 23 خرداد 1396 ساعت 02:22 http://mahi02yuones

سلام ببخشید درس ریاضی و فیزیک رشته کامپوتر در چه سطحیه؟ممنون میشم جواب بدین

برای رشته کامپیوتر، در حد متوسط است

شنبه 27 خرداد 1396 ساعت 11:56

سلام من امسال انتخاب رشته دارم و خانواده بهم میگن که برو کامپیوتر چون هم استعدادشو دارم هم علاقه ولی ریاضی من خیلی ضعیفه و امسالم که درس نخوندم معدلم شد۱۷/۵۰ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

سلام
معدلت خوبه.
ریاضی شما متوسط هم باشد. در این رشته میتونی موفق باشی

محمدرضا جمعه 9 تیر 1396 ساعت 11:56

سلام
ببخشید درس نقشه کشی فنی توی کنکور میاد

برای کنکور سال بعد و دروس و چگونگی اجرای آن، فعلا تصمیم گیری نشده است.

محدثه-همدان شنبه 10 تیر 1396 ساعت 16:47

سلام رشته من کامپیوتره دهمم..سال یازدهم ریاضی داریم یا ن

بله.
فهرست دروس در وبلاگ هست

omid سه‌شنبه 13 تیر 1396 ساعت 14:03

سلام من نهم هستم میخوام برم دهم ایا ریاضی رشته کامپیوتر سخته معدلم19.23 هست

رشته کامپیوتر ریاضیات خوب لازمه دارد.
اما درس سیستم پودمانی میتوان با ریاضیات متوسط هم موفق بود

مریم سه‌شنبه 13 تیر 1396 ساعت 23:24

سلام میخوام انتخاب رشته کنم و علاقه بسیار زیادی به رشته کامپیوتر دارم ...... ریاضیم خیلی ضعیفه اگه برم توی این رشته موفق میشم؟

رشته کامپیوتر ریاضیات خوب لازمه دارد.
اما درس سیستم پودمانی میتوان با ریاضیات متوسط هم موفق بود

سامان جمعه 30 تیر 1396 ساعت 10:15

سلام من ۹ هم هستم معدلم۱۵شده ریاضیم ۱۲/۵شده میتونم برم رشته کامپیوتر....

بله. میتونید. با تلاش بیشتر در این رشته موفق باشید

Gh سه‌شنبه 3 مرداد 1396 ساعت 00:40 http://nicegurl006.blogfa.com

سلام
میخواستم بدونم ما کی کنکور میدیم
من الان سال دهم رو خوندم تموم کردم
اینا به فکر ما نیستن؟؟؟
شاید یکی میخواد از همون سال اول برای رتبه ی بالا برای کنکور بخونه
چه وضعشه....

شاید تا زمان شما - 2 سال دیگه - کنکور حذف شود

فرناز پنج‌شنبه 12 مرداد 1396 ساعت 13:53

سلام..من دهم تجربی ام اما هیچ علاقه ایی ب این رشتته ندارم میخوام تغییر رشته بدم واسه کامپیوتر..ب نظرتون کار خوبیه؟؟درسمم خوبه..آیا هنوز فرصتی برای تغیییر رشته هست؟؟

امکان تغییر رشته هست. اما یکسال تحصیلی عقب می افتید

محمدرضا شنبه 14 مرداد 1396 ساعت 16:13

سلام من من خىلى,علاقه به رشته کامپىوتردارم ولى رىاضىم شده9اىامىتونم برم کامپىوتر

مریم پنج‌شنبه 19 مرداد 1396 ساعت 18:10

من معدلم 17 شده و نمره ریاضیم 4 هستش ....... میتونم تو این رشته موفق باشم؟

بله. حتما با تلاش و علاقه میتونید موفق باشید.

senator.. پنج‌شنبه 2 شهریور 1396 ساعت 02:42

سلام..من نهم هستم،خیلی علاقه به رشته ی کامپیوتر دارم ریاضیم هم خیلی ضعیفه،چیکار کنم آیا؟؟!

ریاضی در رشته کامپیوتر مهم است. اما لازم نیست عالی باشید.

sogand دوشنبه 6 شهریور 1396 ساعت 14:02

سلام... من تغییر رشته دادم و از انسانی که علاقه ای نداشتم به رشته کامپیوتر فنی اومدم.ریاضیم خیلی ضعیفه و همیشه توش به مشکل بر خوردم امسال همین جوریشم یه سال تحصیلی بخاطر تغییر رشته ام عقب افتادم اما میخواستم بدونم رشته کامپیوتر آیا خوبه و درساش سبک هسش که بشه از پسش بر آمد؟مخصوصا منظورم ریاضی و فیزیکشه البته اگه میشه راجب درس برنامه سازیشم یه توضیع بدین آخه میگن به ریاضیش مربوطه ممنون میشم یه توضیع کامل بدین♡☆♡

سلام
اسامی دروس رشته در وبلاگ هست.
دروس ریاضی و فیزیک مهم هست اما تعداد واحدهای ان در رشته کامپیوتر کم است و با سعی و تلاش می توانید در این رشته موفق باشید.

حمزه شنبه 18 شهریور 1396 ساعت 20:40

با سلام .. من نهم هستم معدلم ۱۵/۷۵ عه ... ریاضی امسال افتادم اما با تک ماده بالا رفتم ریاضی ام شده بود ۹ ... ولی خیلی علاقه به رشته کامپیوتر دارم میخواستم بدونم با شرایطی که گفتم میتونم برم رشته کامپیوتر ؟؟؟؟ ممنون ..

سلام
رشته کامپیوتر و برنامه نویسی نیاز به ریاضی خوب دارد.
البته با توجه به معدل شما و علاقه ای که داری و با سعی و تلاش میتونی در این رشته موافق باشی.

سارا چهارشنبه 22 شهریور 1396 ساعت 13:31

سلام من رشته ی کامپیوتر در هنرستان ثبت نام کردم
با معدله ١٧.١٤ و نمره ریاضی هم ١٣.٢٥ هستش ریاضیم ضعیفه
میخواستم ببینم میتونم موفق بشم توی این رشته؟؟

سلام
بله
معدلتون خوبه و با تلاش میتونید در این رشته موفق باشید

Reza.Cyber سه‌شنبه 28 شهریور 1396 ساعت 02:21

سلام میخواستم بدونم زیر شاخه کامپیوتر چه رشته هایی دارد

در شاخه فنی فقط رشته شبکه و نرم افزار هست
اما در شاخه کاردانش گرایش های محتلف از رشته کامپیوتر داریم.

Negin شنبه 1 مهر 1396 ساعت 17:07

سلام من امسال پایه ی دهم هستم و تجربی میخونم ولی واقعا علاقه دارم به رشته کامپیوتر و خیلی دوست دارم به این رشته تغییر رشته بدم میخواستم بدونم ریاضی و فیزیک و شیمی این رشته با تجربی فرق داره یا کتاباش یکیه ؟

َشما میتوانستید در تابستان 96 تعدادی دروس تخصصی رشته کامیپوتر را امتحان داده و سال 11 در رشته کامپیوتر ادامه تحصیل بدید.

علی پنج‌شنبه 6 مهر 1396 ساعت 15:06

سلام خوب هستین من رفتم رشته ریاضی معدلم 19.5هست یک هفته هست که میرم خیلی پشیمانم می خوام برم کامپیوتر خیلی علاقه دارم میتونم موفق بشم ؟؟؟

سلام
شما میتوانید همزمان نرم افزارها و تخصص های کامپیوتر را یاد بگیرید و در دانشگاه در رشته کامپیوتر ادامه تحصیل دهید

یه بد شانس چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 21:16

سلام من یازدهم تجربی بودم امسال برگشتم سه ماه تعطیلی فکر تغییر رشته نداشتم و امتحانشو ندادم و الان اومدم دهم کامپیوتر...من میتونم سه ماه تعطیلی که بیاد بشینم بخونم و یازدهم رو جهشی بخونم؟
اصلا دلم نمیخواد یه سال عقب بیوفتم...من این درسارو میتونم امتحان بدم بلدم ایا میشه جهشی برم؟

در این مقطع جهشی نداریم.
شما میتونید از طریق دانشگاه به رشته مورد علاقه اتان بروید

علی سه‌شنبه 18 مهر 1396 ساعت 18:46

سلام
من تا دوم دبیرستان خوندم و یه سال مدرسه نرفتم
الآن میتونم برم رشته کامپیوتر تو هنرستان؟

سلام
اگر مشکل خدمت سربازی نداشته باشید. بله.
ثبت نام در مدارس بزرگسالان و کاردانش بسیار راحتر است.
البته با مراجعه با اداره آموزش و پرورش منطقه و دیدن اخرین وضعیت تحصیلی شما، بهتر راهنمایی میکنن

محمد یکشنبه 7 آبان 1396 ساعت 05:36

رشته فنی چه جوری آیا آینده خوبی داره

اگر مهارت کافی و پشتکار داشته باشید، ان شااله اینده خوبی خواهید داشت

هادی یکشنبه 7 آبان 1396 ساعت 20:07

من سال ششم رو خوندم الان سال یازدهم رشته کامپیوتر هستم... ایا کنکور دارم؟

کنکور شما سال 98 است

عرفان شنبه 20 آبان 1396 ساعت 19:12

سلام.من الان کاس یازدهم کامپیوترهستم وعلاقه به تربیت بدنی دارم.نظرتون چیه؟اگه میشه بیا توجیمیلم جواب بده.

پایه امکان تغییر رشته هست. ولی پایه 11 خیلی خیلی سخته

هومن چهارشنبه 24 آبان 1396 ساعت 15:01

سلام من یازدهم رشته انسانی هستم فیزیکو شیمی چیزی بلدنیستم.ولی ریاضیم توکلاس خوبه.من میتونم تغییر رشته بدم؟.چون شیمی فیزیک بلد نیستم میتونم قبول شم؟؟

تغییر رشته در سال 11 خیلی مشکله.
از مدیر هنرستان یا کارشناسی متوسطه اداره منطقه اتان سوال کنید

معلم رشته کامپیوتر جمعه 17 آذر 1396 ساعت 22:39

سلام
وقت بخیر
من معلم رشته کامپیوتر هستم. لطفا اگر در زمینه کنکور فنی و حرفه ای اطلاعات یا منبع اطلاعاتی دارید و برای شما ممکن هست برای من ایمیل بفرستید.
با تشکر.

سلام
به کانال تلگرامی مراجعه کنید
@KonkorFanni

محمد سه‌شنبه 21 آذر 1396 ساعت 20:23

سلام من دهم انسانیم ، به کامپیوتر علاقه دارم ، من نتونستم به رشته کامپیوتر برم چون نمره ریاضیم کم بودش
میخواستم بدونم بعد از دوازدهم میتونم کامپیوتر رو تو دانشگاه ادامه بدم؟

شما بعداز اخذ دیپلم می توایند در کنکور ریاضی شرکت کنید و رشته کامپیوتر را انتخاب کنید.
همچنین با هر دیپلمی میتوانید در رشته های کاردانی ناپیوسته هر رشته ای ثبت نام کنید

ناشناس یکشنبه 10 دی 1396 ساعت 13:17

سلام من به رشته کامپیوتر علاقه دارم ریاضیم خوب نیست ولی اگه خواستم رشته کامپیوتر برم کدوم بخشو انتخواب کنم بهتره؟
کارودانش یا فنی

سلام
در شاخه فنی فقط یک گرایش داریم و ریاضی 1 و 2 و 3 داریم.
در شاخه کاردانش تعداد گرایش های رشته بیشتر و متنوع تر است و ریاضی هم کمتر است.

Mohaddeseh پنج‌شنبه 14 دی 1396 ساعت 15:34

سلام من یازدهم کامپیوترم.کامپیوتر بسیار رشته خوبیه اما اگ درستون خوب نیست نرید رشته ی کامپیوتر من با معدل19.93اومدم و موفقم هستم اما شمایی ک با معدل کم میای تو برنامه نویسی ب شدت مشکل پیدا میکنی همیتطور توی ریاضی

ایمان جمعه 15 دی 1396 ساعت 18:56

سلام.من کلاس یازدهم هستم و تجربی میخونم ولی علاقه ای ندارم ریاضی و شیمی و فیزیک رو هم تقریبا یه چیزایی ازش سر در میارم امکان داره که کنکور کامپیوتر برداشته نشه و کنکور بدم ؟
میخوام خودم بخونم.

شما با داشتن هر دیپلمی می توانید در دانشگاه آزاد یا علمی کاربردی در هر رشته دلخواه ثبت نام کنید.

... پنج‌شنبه 28 دی 1396 ساعت 01:43

سلام
من کلاس نهم هستم و علاقه ی شدیدی به کامپیوتر دارم
استعدادشم دارم
میخواستم درباره ی رشته ی کامپیوتر بیشتر بدونم
میگن ممکنه در آینده کار پیدا نکنم راسته؟؟
درسمم عالیه و ریاضیمم خوبه

سلام.
اشتغال به خیلی چیزها بستگی داره که مهمترین آن مهارت و توانایی شخص است.
چنانچه کسی توانایی های لازم را داشته باشد، در هر رشته ای از جمله کامپیوتر که بازار گسترده ای دارد، میتواند شاغل شود

مهشید شنبه 30 دی 1396 ساعت 16:42 http://graveyard.com

سلام من دهم هستم رشتم ریاضی هست ولی حس میکنم نمیتونم توی این رشته موفق باشم اگر بخوام تغییر رشته بدم به کامیپوتر چ درسای تخصصی باید پاس کنم؟ ریاضیمم این نوبت شدم‌5\15
اصلا میتونم برای یازدهم ب عنوان دانش اموز پایه یازدهم کامپیوتر بخونم؟
یا برای نوبت دوم همین سال تغییر رشته بدم؟

سلام
شما میتوانید به شاخه فنی و رشته کمپیوتر تغییر رشته بدهید.
لازم است به اداره آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنید.
اسامی دروس تخصصی هم در کانال درسی است.
@gcfiran

پاشا دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت 11:19

سلام من نهمم معدل سه سالم بالای نوزده اومده همه میگن بری فنی حیف میشی

سلام
بستگی به علاقه ات دارد.
در فنی خیلی زودتر با کامپیوتر و بازار کار آشنا خواهی شد.

ریحانه سجادی سه‌شنبه 3 بهمن 1396 ساعت 11:05 http://www.blogfa.ghahavandby.com

سلام من از رشته ریاضی با معدل 17بنابردلایل شخصی به رشته کامپیوتر تغییر دادم و با معدل 19/20سال 93فارغ التحصیل شدم حالا اگه بخوام ادامه تحصیل بدم آیا واسه کنکور کتابها تغییر کردن ؟ یا اگه بخوام دانشگاه علمی کاربردی شرکت کنم شرایطش چجوره؟
ممنونم

سلام
به کانال کنکو رمراجعه کنید.
https://web.telegram.org/#/im?p=@KonkorFanni

مهدی جمعه 6 بهمن 1396 ساعت 21:12

سلام من به رشته کامپیوتر خیلی علاقه دارم خیلی ها میگن اینده نداره بازار کار نداره چیکار باید کنم؟

آینده هر رشته و شغل به خودت و توانایی های شخص ارتباط دارد.

Mohsen شنبه 14 بهمن 1396 ساعت 22:57

سلام خسته نباشید
من الان میخوام کتاب های رشته کامپیوتر تهیه کنم وبرای امتحان خرداد یا شهریور اماده بشم.ولی هرجا رو گشتم پیدا نکردم هیچ جا کتاب هاشو نمیدن.کجا کتاب های کامپیوتر میفروشن؟؟

کتابهای فنی از طریق هنرستانها و به تعداد هنرجویان توزیع می شود.
با مراجعه به هنرستان از کتابهای سال قبل یا از PDF کتابها استفاده کنید.

فاطمه دوشنبه 7 اسفند 1396 ساعت 19:22

سلام من سال یازدهم رشته کامپیوتر هستم و ریاضی زیاد مربوط به رشته نیس و تا اونجایی که من مطلع هستم دروس تخصصی خیلی مهم تره و اینکه زبان تخصصی اگع داشته باشیم سال دوازدهم اون مهمه . ریاضی بنظرم خیلی بیخود هست

ریاضی برای همه رشته ها درس پایه ی است.

محمد جواد سارانی سه‌شنبه 8 اسفند 1396 ساعت 15:06

سلام میخواستم بدونم واسه تغییر رشته توی سال دهم به کامپیوتر کدوم کتابا باید امتحان داده بشه یا کدوم شاخه از دروس؟؟؟؟
لظفا جواب منو بدید ممنون میشم

شرایط و کتابهای برای تغییر رشته به هنرستان (کامپیوتر) در کانال تلگرامی است.
@gcfiran

محمد جمعه 11 اسفند 1396 ساعت 11:09

سلام من رشته ام ادبیات است و دوست دارم به رشته کامپیوتر بیام
در رشته کامپیوتر چه کتاب های هستند

اسامی کتاب ها و عناوین در کانال تلگرامی است.
@gcfiran

مینا یکشنبه 5 فروردین 1397 ساعت 23:22

ایا سال یازدهم امتحان ها نهایی داریم؟

سامان جمعه 17 فروردین 1397 ساعت 02:10

سلام خسته نباشید . من الان پازدهم تجربی هستم واز این رشته اصلا خوشم نمی یاد و می خواهم که تغیر رشته بدم به کامپیوتر و خیلی به کامپیوتر علاقه دارم و خیلی هم استعداد دارم ایا باید که دوباره از دهم شروع کنم یا میتونم خرداد یا شهریورامسال امتحان دروس تخصصی کامپوتر رو بدم ؟؟؟؟ خواهشا جواب بدید ممنون

سلام
درباره تغییر رشته از تجربی به هنرستان (کامپیوتر) توضیحات کامل در کانال وجود دارد.
@gcfiran

محمد شنبه 1 اردیبهشت 1397 ساعت 20:35

سلام من رشتم کامپیوتره یازدهمم هستم شما توی لیست دوازدهم تاریخ معاصر رو درج کردید درصورتی که این کتاب توی یازدهم هستش لطفا اصلاح کنید!3>

ممنون از توجه شما
این جدول براساس مصوبات وزرات آموزش و پرورش تهیه شده است.
ممکن است در اجرا سال ارایه برخی دروس مثل تاریخ و علوم اجتماعی تغییر کرده باشد

نرگس یکشنبه 2 اردیبهشت 1397 ساعت 18:47

سلام میخواستم بدونم مبحث درس ریاضی سخته یا نه من پایه نهم هستم و معدلم19/50هست و ریاضیم رو 18شدم ولی هیچی علاقه ای به درس ریاضی ندارم میخوام بدونم کلا درس های رشته کامپیوتر سخته ینی خیلی باید تلاش کرد و ریاضیم باید بهتر بشه?

سلام
دروس برنامه نویسی نیاز به فهم ریاضی و استدلال دارد.
اما با توجه به نمره ریاضی ، شما با علاقه و سعی و تلاش می توانید در رشته کامپیوتر موفق باشید

سایه یکشنبه 9 اردیبهشت 1397 ساعت 15:27

سلام.من کلاس نهم هستم.من خیلی کامپیوتر دوست دارم و خیلی جیزا بلدم.ولی برنامه نویسی نه.اما دلم میخواد در دانشگاه موسیقی بخونم و فقط توی دبیرستان کامپیوتر بخونم.آیا میشه از کامپیوتر رفت به زشته موسیقی و یا هنری و کنکورش چطوره؟

عباس یکشنبه 9 اردیبهشت 1397 ساعت 23:08

سلام من رشته صنایع شیمیایی از دانشگاه دولتی روزانه فوق دیپلم دارم
اما الان میخوام دروس هنرستان رشته فنی حرفه ای کامپیوتر رو یاد بگیرم باید چکار کنم

سلام
هدفتون چیه؟
شما میتونید تخصص های کامپیوتری که نیاز دارید را در آموزشگاه و با فیلم و کتاب آموزش ببینید.

ستایش جمعه 14 اردیبهشت 1397 ساعت 18:32

سلام ساعت کلاسهای دوازدهم چقد میشه امسال واقعا خسته کننده بود...

تفاوتی با پایه 10 و 11 نداره.
البته 3 درس تخصصی داره. 8+8 عملی و 4ساعت تیوری دانش فنی تخصصی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد