کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

وبلاگی مستقل برای اطلاع‌رسانی و تعامل بین هنرآموزان و هنرجویان رشته کامپیوتر سراسر ایران
کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

وبلاگی مستقل برای اطلاع‌رسانی و تعامل بین هنرآموزان و هنرجویان رشته کامپیوتر سراسر ایران

کنفرانس تکنولوژی رانندگی خودکار تسلا

❓چرا کنفرانس هفته گذشته تکنولوژی رانندگی خودکار تسلا می‌تواند یکی از تاریخی‌ترین کنفرانس‌ها و یکی انقلابی‌ترین تکنولوژی‌های قرن بیست‌ویکم باشد؟

اول از همه باید گفت چرا رانندگی خودکار آنقدر مهم است و چرا امثال تسلا، اوبر، ویمو (گوگل) و شرکت‌های بزرگ خودروسازی همه دنبال رسیدن هرچه سریعتر به آن هستند؟

 https://www.namasha.com/v/4LCFRZ9C


  

جواب ساده است: هرکی زودتر به رانندگی خودکار برسد، آمازون بعدی خواهد بود. (آمازون معروف به اینکه خفن رشد کرد). هدف اصلی از رسیدن به رانندگی خودکار، برخلاف آنچه که اکثرا فکر میکنند، استفاده از آن به عنوان یه آپشن لوکس مثل کروز کنترل روی ماشین نیست، بلکه ایجاد یه شبکه بزرگ از تاکسی بدون راننده ارزون قیمت است.

تسلا اگه موفق شود ارتشی از خودرو‌های خودران را به عنوان تاکسی به کار گیرد، می‌تواند حتی با کرایه نصف اوبر به شدت سود ده باشد. این یعنی تمام شرکت‌های تاکسی اپلیکیشنی از میدان به در خواهند شد. برای مقایسه که چنین حرکتی چقدر ارزش مالی دارد، جالبه بدانید ارزش اوبر ۱۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، یعنی از انویدیا و پی‌پال و حتی بعضی شرکت‌های ماشین‌سازی بیشتر است. حالا فرض کنید تسلا به "مونوپولی" تو این زمینه برسد. یعنی هم اوبر، هم  لیفت، هم هر شرکت دیگری را از میدان به در خواهد کرد. با توجه به آنچه در این کنفرانس گفته شد و نشان داده شد چندان دور از  واقعیت به نظر نمی‌رسد.

اما چه چیزی تسلا را از امثال گوگل و اوبر متمایز می‌کند؟

روش تسلا برای رسیدن به خودروهای بدون راننده، برخلاف شرکت‌های دیگر از سنسورهای عجیب و غریب مثل LiDAR (لایدار، اسکن لیزری) استفاده میکنند، تسلا قرار است فقط و فقط از ویژن (فقط بررسی ویدئو دوربین معمولی) استفاده کند. مثال جالبی که ایلان ماسک (مدیرعامل اجرایی تسلا) می‌زد، می‌گفت: "همه شما (حضار سالن) فقط با استفاده از ویژن (قدرت بینایی) خودتون رو رسوندین اینجا، هیچکدومتون برای رانندگی از چشمتون لیزر به بیرون پخش نمی‌کنید!"

یعنی اگر انسان با یه جفت چشم بتواند عرض جاده، موانع، فاصله اشیاء و ... را تشخیص دهد، هوش ماشینی قطعا با ۸ جفت دوربین پیشرفته خواهد توانست از آدم بهتر تشخیص دهد. یه مثال جالب دیگری که نشان دادن این بود که فقط و فقط با استفاده از آنالیز تصاویر دوربین‌های تسلا، توانسته بودن بخش زیادی از تمام محیط اطراف خودرو رو در هر سه بعد شبیه‌سازی کنند!

 

نکته دیگر تکنیک یادگیری ماشین است و این مهمترین نکته کنفرانس بود.

در تکنیک یادگیری‌ماشینی برای اینکه بتوان نرم‌افزار را آموزش داد، باید مرتب نمونه به سیستم نشان داد. هوش مصنوعی گوگل همینطوری می‌توان تشخیص دهد در یک تصویر که جستجو می‌کنید خرگوش یا گربه است، از بس نمونه دیده! هیچ شرکتی به جز تسلا ۱۰۰ ها هزار ماشین در جاده در حال جمع کردن تصویر و آموزش دیدن شرایط عجیب غریب ندارد! این وضع هر روز دارد به نفع تسلا بهتر می‌شود. در حالی که مشتری‌های تسلا بدون اینکه بدانند هر روز میلیون‌ها حالت و شرایط غیرقابل پیش‌بینی رانندگی در دنیای واقعی را برای تسلا می‌فرستند و هوش مصنوعی تسلا هر روز در حال زرنگ‌تر و باهوش‌تر شدن است. شرکت‌های دیگر یکی دو تا ماشین کرایه کردند و در شرایط ایده‌آل در حال تست هستند و داده به سیستم تزریق می‌کنند. به قول ایلان ماسک: "مثل است که امتحان خودت رو بدن خودت تصحیح کنی!"

 

در نهایت چندمین برگ برنده تسلا، چیپ اختصاصی آن است. این چیپ را پیت‌بنن، ((Pete Bannon یکی از مشهورترین طراح‌های چیپ سیلیکون‌ولی که قبلا برای اپل کار می‌کرده است، از صفر برای یادگیری ماشین و رانندگی اتوماتیک طراحی کرده است. در وصف این چیپ همین بس که نسبت به چیپ قبلی که ساخت انویدیا بود ۲۱ برابر سریع‌تر است و 2300 فریم بر ثانیه را پردازش می‌کنند. خود پیت‌بنن می‌گفت: "من تا حالا تو عمرم تو هیچ پروژه ساخت چیپی نبودم که بهبود بیش از ۳ برابری تجربه کنه!"

 

خلاصه اینکه در این کنفرانس شاهد معرفی یه تکنولوژی انقلابی با پتانسیل تغییر دادن دنیا (در حد معرفی اولین اسمارت فون‌ها یا حتی اینترنت) بودیم و کمتر کسی متوجه این موضوع شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد